عمليات إرهابية كبرى منتظرة في الفترة المقبلة :

تسريب صوتي يكشف دعم الإخوان للمقاول الهارب محمد علي

02 أكتوبر 2019 - 10:57
صوت فتح الإخباري:

كشف الإعلامي المصري رامي رضوان، في برنامج "مساء دي إم سي"، تسريباً صوتياً جديداً لتآمر قيادات التنظيم الدولي للإخوان على مصر.

وتضمن التسجيل محادثةً بين القيادي الإخواني محمد سودان، أمين لجنة العلاقات الخارجية بحزب الحرية والعدالة المنحل وقيادى آخر، يتفقان فيها على خطط الجماعة الإرهابية لنشر الفوضى والعنف في مصر، كما نقل موقع "العرب مباشر"، اليوم الأربعاء.

وحسب ما ورد في التسجيل، قال سودان: "حابب أبلغك إن الإخوة هنا في لندن مش مبسوطين من اللي بيحصل، فعلق الطرف الآخر المقيم في تركيا: "ليه بس يا أستاذ محمد، ملهمش حق، أحنا بفضل الله عملنا تقدم كبير أوي في اليومين اللي فاتوا".

ورد سودان المقيم في لندن: "لا لا يا رجل ده كان فيه تسرع كبير من ناحيتنا، يعني إحنا كنا شغالين كويس، وعمالين نجمع في المعارضة يساريين، على لبراليين، والإخوة هنا في لندن كانوا داعمين بالذات اليومين اللي فاتوا والدنيا كانت ماشية كويس، وأنا قلت ليكم من البداية بلاش نراهن على محمد علي". 

فرّد المخاطب المقيم في تركيا: "يا أستاذ محمد ما هو ماكنش ينفع إننا نفوت الفرصة دي، والناس كانت بتتحرك جوه مصر وبره الناس معانا وتعاطفت معانا جداً"، فرد سودان، قائلاً: "بس ده كان استعجال ونتيجته مكنتش كويسة. يعني إحنا دلوقتي الإخوة اللي كانوا برة السجون دلوقتى حايبقوا جوه السجون، وبعدين أمن الدولة شد حيله اليومين دول. وأولادنا بقيوا محبطين بزيادة والثقة بقيت معدومة. وبعدين أنتم عارفين أن الناس فى مصر بتتلم بكلمتين وفي الأخر إحنا اللي بنحاسب".

وأشارت المحادثة بين الطرفين، إلى عمليات إرهابية كبرى منتظرة في الفترة المقبلة، ستكون "موجعة لمؤسسات الدولة والمجتمع معاً"، زاعمين أنهما يملكان قوة ضاربة داخل مصر، بعد إعدادها منذ مدة طويلة لتنفيذ هذه العمليات.

كن أول من يعلق
تعليق جديد
البريد الالكتروني لا يظهر بالتعليق